Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




NAJWAŻNIEJSZE ZASADY DIETY CUKRZYCOWEJ


1. Regularne posiłki. Ważne jest przestrzeganie dziennego harmonogramu żywieniowego.
Posiłki w diecie cukrzycowej należy jadać dość często w mniejszych ilościach. Najlepiej, by odbywało się to w 3-4 godzinnych odstępach czasowych. To przyczynia się do wyzbycia uczucia głodu. To z kolei wiąże się ze zmniejszeniem stężenia cukru w naszym organizmie.
Pierwszy posiłek spożywamy najpóźniej do 2 godzin po przebudzeniu, a ostatni do 2 godzin przed snem.
2. Kalorie. Dieta musi być oparta o dzienny harmonogram zapotrzebowania na kalorie.
Zapotrzebowanie energetyczne:

  • 1000 – 1300 kcal – osoby otyłe
  • 1500 – 1800 kcal – chorzy z nadwagą - osoby niepracujące lub lekko pracujące
  • 2000 – 2200 kcal – chorzy z prawidłową masą ciała - osoby niezbyt ciężko pracujące
  • 2400 – 3000 kcal – chorzy z niedowagą - osoby ciężko pracujące.

3. Niski poziom IG i ŁG. W diecie cukrzycowej szczególnie trzeba zwracać uwagę na niski poziom indeksu glikemicznego i ładunku glikemicznego w produktach. Warto korzystać z tabel.
4. Proporcje. Posiłki powinny zawierać każdą grupę pokarmową, czyli tłuszcze, węglowodany, białka itd. w odpowiednich proporcjach: Dzienny plan żywieniowy oparty o dietę cukrzycową powinien składać się z węglowodanów (45-50%), tłuszczy (30-35%), a także białka (15-20%).
5. Białko. Zalecane są przede wszystkim produkty zawierające białko to ryby i chude mięsa. Oczywiście również można zastosować rośliny strączkowe, a także chudy nabiał.
6. Tłuszcze. Źródłami tłuszczu w diecie powinny być oleje roślinne, orzechy.
7. Warzywa. Zalecane są niemal wszystkie warzywa z wyłączeniem ziemniaków, buraków, a także kukurydzy. Te należy spożywać jak najrzadziej, max. 2 razy w tygodniu.
8. Napoje. Należy spożywać napoje bez dodatku cukru, oczywiście najlepsza jest zwykła, czysta, niegazowana woda, lub też kawa bez cukru.
9. Błonnik. Zaleca się spożywanie błonnika (25-40 g/d), który spowalnia proces trawienia węglowodanów, a także hamuje nagłe skoki glukozy we krwi.
10. Magnez. Zwiększa zdolność tolerancji glukozy, dlatego zaleca się spożywanie produktówbogatych w ten minerał m.in. orzechy, rośliny strączkowe.





„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.