Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 13 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




CHRUPANIE Z ROZWAGĄ


Tłuste migdały


Migdały i orzechy w klasyfikacji botanicznej należą do różnych rodzin. Przykładowo, orzechy ziemne (arachidowe) zaliczane są do roślin strączkowych, tak samo jak fasola czy groch, tyle, że orzechy wykopuje się z ziemi, gdzie następuje dojrzewanie owoców. Z kolei migdały nie są krewnymi orzecha, lecz m.in. brzoskwini. Jednak z brzoskwini zjadamy owocnię, a z migdałów nasiona.




Natomiast z żywieniowego punktu widzenia migdały i orzechy stanowią jedną grupę. Mają bowiem znacznie zbliżoną wartość odżywczą. Przede wszystkim obfitują w tłuszcz. Niestety nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, bo też trudno to dostrzec. Tymczasem w produktach wyłuskanych zawartość tłuszczu wynosi od ok. 50% (trochę mniej w orzeszkach ziemnych i trochę więcej w migdałach) do ok. 65% (w orzechach laskowych i włoskich). Jest to poziom, na jakim tłuszcz występuje w niektórych margarynach czy majonezach. W związku z tym znaczna jest ich wartość kaloryczna. I tak na przykład dla 100 g orzechów laskowych i włoskich osiąga ona nawet ok. 650 kcal. A przecież to nie sztuka schrupać taką ich porcję (1 paczuszka)! Kalorii jednak tyle, ile dostarczy średnio obfity obiad. Stąd właśnie, przy pogryzaniu orzechów i migdałów należy zachować umiar i koniecznie wliczyć w całodzienną „pulę“ kalorii.

Natomiast schrupanie lub dodanie do surówki kilku czy kilkunastu sztuk dziennie jest nawet wskazane. Przemawia za tym fakt, że tłuszcz orzechów i migdałów obfituje w korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe nienasycone. Tłuszcz nienasycony łatwo jednak ulega niepożądanym zmianom, niekorzystnym głównie ze względów zdrowotnych, a także smakowo-zapachowych. Dlatego warto wybierać produkty pakowane próżniowo.


...




... pełny artykuł jest na 13 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.