Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 6 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




WYWIAD Z AUTORYTETEM


Wysiłek fizyczny też leczy ...


Z prof. dr hab. med. ANNĄ NOCZYŃSKĄ, kierownikiem Katedry i Kliniki Endokrynologii i Diabetologii Wieku Rozwojowego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, rozmawia Andrzej Karnowski







Tegoroczne zalecenia kliniczne Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego określają wysiłek fizyczny jako „integralną częścią prawidłowego, kompleksowego postępowania w leczeniu cukrzycy”.

- Ja swoim pacjentom mówię, że cukrzyca na trzech filarach stoi. Pierwszym jest insulinoterapia, drugim filarem – właściwe żywienie, a trzecim – wysiłek fizyczny. Żeby ten dom stał, to filary muszą go dobrze podpierać.

Jakie korzyści przynosi choremu na cukrzycę wysiłek fizyczny?

- Zwiększa wykorzystanie glukozy przez tkanki, a więc poprawia ich insulinowrażliwość. Obniża się zapotrzebowanie na insulinę i leki doustne. Poprawia wyrównanie metaboliczne cukrzycy.

Jak osoby z cukrzycą powinny dozować aktywność fizyczną?

- Optymalny czas wysiłku dla dorosłych to 150 minut na tydzień. Wysiłek taki pozwala na spalenie około tysiąca kilokalorii. Taką samą redukcję kalorii uzyskamy spacerując każdego dnia przez 35 minut lub jeżdżąc na rowerze przez kwadrans, lub trzy razy w tygodniu po 35 minut. Warto wiedzieć, że wrażliwość na insulinę jest największa w trakcie wysiłku i utrzymuje się jeszcze przez 11 do 24 godzin po nim. Przerwa pomiędzy aktywnością fizyczną nie powinna być dłuższa niż dwa dni.

Chory nie zawsze wie kiedy i w jaki sposób ma planować ćwiczenia.

- I tak często bywa. Należy zapamiętać, że najlepszym poziomem glukozy przed aktywnością fizyczną jest wartość mieszcząca się w przedziale 120 - 180 mg%. Osoba z cukrzycą musi pamiętać o kontroli stężeń glukozy przed, w trakcie oraz po wysiłku. Należy unikać wykonywania ćwiczeń przy stężeniu glukozy wyższym od 250 mg% z towarzyszącą kwasicą (obecność ketonów w moczu) oraz wówczas, kiedy stężenie glukozy jest wyższe niż 300 mg%, nawet przy braku ketonów. Najlepszą wydolność fizyczną mają osoby, u których stężenie hemoglobiny glikowanej (HbA1c) jest niższe, do 7,5%. Osoby z cukrzycą nie mogą podejmować żadnej aktywności fizycznej, jeżeli stężenie glukozy jest równe lub niższe od 100 mg%. W takiej sytuacji należy jak najszybciej spożyć posiłek węglowodanowy (2–3 WW). Aby uniknąć niedocukrzenia w trakcie oraz po wysiłku fizycznym należy nauczyć się zmiany dawkowania insuliny oraz pamiętać o spożyciu dodatkowego posiłku. Należy podkreślić, że częste oznaczanie poziomu glukozy we krwi pozwoli osobie z cukrzycą poznać reakcję organizmu na wysiłek oraz wpływ różnych ćwiczeń na glikemię.

Jakich ćwiczeń osoba z cukrzycą powinna unikać?


...




... pełny artykuł jest na 6 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.