Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 18 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




STRONY Z PROMOCJĄ


Zimowe kalorie


Zapewne większość z państwa odpowie twierdząco. Powszechne jest bowiem mniemanie, że zwłaszcza zimą możemy, a nawet powinniśmy jadać bardziej obfite i kaloryczne posiłki.



Uzasadnia się to zwykle dużym apetytem na takie właśnie potrawy. To zaś uznaje się jako wołanie organizmu o większe porcje energii.

A jak jest naprawdę?

Prawdą jest, że wraz z obniżeniem temperatury otoczenia poniżej 10° C potrzeby energetyczne człowieka wzrastają, co wynika z konieczności utrzymania stałej temperatury ciała. Ilość tych dodatkowych kalorii zależy jednak od temperatury otoczenia, czasu przebywania w tej temperaturze i od naszego brania. I tak dla przykładu, więcej energii potrzebują osoby przebywające na mroźnym powietrzu niż w ciepłym pomieszczeniu. Więcej też energii potrzebują dojeżdżający do pracy miejską czy międzymiastową komunikacją niż ci, którzy dysponują własnym, ogrzewanym autem. Więcej też energii potrzebują osoby nieodpowiednio ubrane, zwłaszcza jeśli chodzą z odkrytą głową. W ten sposób tracą bowiem dosyć dużo ciepła. Tak więc konieczność dostarczenia dodatkowych kalorii należy oceniać indywidualnie. Może na to wskazywać uczucie głodu po dłuższym pobycie w niskiej temperaturze.

Dodatkowe kalorie

W naszych warunkach klimatycznych dla zdecydowanej większości osób ich potrzeby energetyczne wzrastają zazwyczaj o ok. 10 proc. Dla osoby o zapotrzebowaniu 2000 kcal oznacza to dodatkowe 200 kcal, w postaci np. bułki kajzerki i 3 dag sera białego tłustego i małego owocu kiwi lub małej bułki grahamki i 5 dag wędzonej makreli i średniego kiszonego ogórka. Można też trochę zwiększyć spożycie roślin strączkowych czy ziemniaków oraz warzyw i owoców. Tych dodatkowych kalorii nie wolno zaś szukać w tłustych zupach i sosach, a także tłustych mięsach i wędlinach. Z wielu względów bardzo polecane są natomiast średnio tłuste ryby morskie, jak np. makrela czy śledź. Przy czym dla wielu, wielu osób te dodatkowe porcje powinny być bardzo skromne, gdyż ich potrzeby energetyczne wzrastają tylko nieznacznie. Każde jednak zmiany w żywieniu diabetyków muszą być wcześnie omówione z lekarzem i dietetyczką. Być może wymagają zmian w leczeniu farmakologicznym.

Zużywamy mniej energii


...




... pełny artykuł jest na 18 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.