Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




Owoce i soki


Podstawą piramidy żywieniowej w diecie cukrzycowej są pełnoziarniste produkty zbożowe (obfitujące w błonnik) oraz różnorodne warzywa i owoce, których nie brakuje na naszym rynku.



Według zaleceń dietetyków, chorzy na cukrzycę powinni zjadać dziennie ok. 300 g owoców, najlepiej jako dodatek do stałych posiłków. Należy jednak pamiętać, że zjedzenie jednorazowo większej ilości owoców znacznie podnosi stężenie cukru we krwi, z powodu zawartości w nich znacznych ilości fruktozy i glukozy. Dlatego najlepiej spożywać owoce w kilku porcjach, np. trzy porcje po 100 g (100 g = 1/2 kiwi, 1/2 jabłka, 1/2 gruszki, 1/2 pomarańczy, 5 śliwek). Delektując się smakiem owoców, często zapominamy, że naturalne kwasy organiczne maskują ich słodycz - na przykład jabłka o smaku winnym lub lekko kwaskowatym zawierają nie mniej cukru niż słodkie.

Zawartość węglowodanów w owocach jest bardzo zróżnicowana. Wystarczy spojrzeć na tabelę wymienników. Dużo węglowodanów mają śliwki, winogrona, porzeczki, banany, ananasy. Mniej – jagody,jabłka, gruszki, kiwi, maliny, morele,  wiśnie, mandarynki i pomarańcze. W diecie cukrzycowej należy do minimum ograniczyć spożywanie owoców suszonych, syropów owocowych, wysoko słodzonych dżemów, powideł i konfitur.

Od czasu do czasu można sobie pozwolić na odrobinę nisko słodzonych lub bezcukrowych przetworów typu light. I tu ciekawostka... Wyjątkiem są orzechy i migdały. Regularne ich spożywanie - czego dowodzą badania naukowe - zmniejsza zapadalność na miażdżycę i choroby serca. To ważna informacja dla diabetyków, szczególnie narażonych na te schorzenia. Powinni jednak sprawdzić, czy nie są na nie uczuleni. Nie zapominajmy też, że są wysokokaloryczne i na dodatek tuczące, więc mogą pozwolić sobie na nie osoby nie mające nadwagi! Powinno nam wystarczyć zjedzenie niewielkiej ilości tych smakołyków (objętość dwóch stołowych łyżek dziennie), lub stosowanie ich w postaci posiekanej jako dodatków do płatków śniadaniowych, jogurtów, sałatek.

Soki i napoje to atrakcyjny smakowo sposób dostarczania organizmowi całego bogactwa składników odżywczych. Szczególnie godne polecenia są soki mętne, nieklarowne, bogate w cząstki miąższu, typu przecierowego, robione ze świeżych owoców i warzyw.

Tak jak owoce, soki zawierają glukozę oraz fruktozę i szybko podnoszą stężenie cukru we krwi. Niektórzy ich producenci dosładzają je dodatkowo cukrem buraczanym. Dlatego też soki można pić raczej w niewielkich ilościach, zastępując je świeżymi warzywami i owocami.

Chorym na cukrzycę poleca się picie soków z warzyw, zawierają one bowiem mniej cukru niż owocowe.



(reg)




„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.