Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 23 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




CZYM ZASTĄPIĆ CUKIER


Słodziki bezpieczne


Na temat niskokalorycznych substancji słodzących co jakiś czas pojawiają się rozmaite mity, półprawdy. Tymczasem naukowcy twierdzą, że słodziki nie są szkodliwe.




Specjalizująca się w badaniach rynkowych, ale i społecznych, INSE Research przeprowadziła sondaż na ten temat. Okazuje się, że jedynie niespełna 17 proc. pytanych Polaków stosuje sztuczne substancje słodzące. A więc nie brakuje osób żywiących obawy w sprawie bezpiecznego spożywania słodzików.

Co piąty ankietowany uważał, że nie mają one korzystnego wpływu na nasze zdrowie.

- Bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących zostało wielokrotnie potwierdzone przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) – twierdzi prof. Magdalena Olszanecka-Glnianowicz, prezeska Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.

- Na tej podstawie, oraz po analizie wyników dotychczasowych badań, opracowano stanowisko Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego dotyczące bezpieczeństwa stosowania niskokalorycznych substancji słodzących oraz sytuacji, w których ich używanie przynosi korzyści zdrowotne.

Oba towarzystwa nie tylko potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących, ale też rekomendują zastępowanie nimi cukru u osób z nadwagą, otyłych i chorych na cukrzycę, mających problem z kontrolą stężeń glukozy. Słodziki, w przeciwieństwie do cukru, nie wpływają na stężenie glukozy w krążeniu, dzięki czemu ułatwiają kontrolę jej stężeń. (k-i)

*

Cukier ma wysoki indeks glikemiczny, zawiera dużo pustych kalorii i sprzyja próchnicy zębów - większość z nas słyszała o negatywnym wpływie cukru na zdrowie, jednak w życiu codziennym często nie potrafimy z niego zrezygnować.

- Dlatego warto poznać niskokaloryczne zamienniki cukru, dzięki którym będziemy mogli zdrowo dosłodzić swoje ulubione produkty - zachęca biolog, dr inż. Zofia NiziolŁukaszewska. - Do takich słodkich alternatyw zaliczamy m.in. miód, stewię, cukier brzozowy, czyli ksylitol, melasę - najczęściej pozyskiwana z trzciny cukrowej - oraz syropy, np. klonowy czy z agawy.

Jakie zalety ma każda z nich? Wyjaśnia szczegółowo nasz ekspert:

Stewia - słodycz dla cukrzyków

To krzew pochodzący z Ameryki Południowej. Wytwarza diterpenowe glikozydy, słodsze od 250 do 450 razy o cukru (sacharozy).

Już 200 lat temu stewia była popularna w Indiach, Ameryce Północnej i Ameryce Południowej. Na rynku europejskim jest w sprzedaży dopiero od 2011 roku. Ma wiele zalet. Przede wszystkim: zero kalorii. Zawiera także kwas foliowy oraz witaminę C. Nie podnosi stężenia glukozy we krwi, może zatem być bezpiecznie stosowana przez osoby chore na cukrzycę. Zarówno pacjenci z cukrzycą typu 1., jak również z cukrzycą typu 2. mogą słodzić napoje i potrawy tą rośliną, bez obawy o wzrost glikemii.

U chorych z nadciśnieniem tętniczym, którym podawano liście stewii, zaobserwowano obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Najnowsze publikacje wskazują także działanie bakteriobójcze, przeciwzapalne i utleniające substancji czynnych zawartych w stewii.

Roślina może być stosowana jako dodatek do kawy, herbaty, napojów, a także do pieczenia i gotowania.

Suszone owoce - idealne do wypieków


...




... pełny artykuł jest na 23 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.