Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 6 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




Jedz to, co wspomaga odporność


Zimą wirusy nie dają nam spokoju. Nasze osłabione organizmy łatwiej ulegają przeziębieniom i grypie. Toteż wielu z nas uważa, że najlepiej i najszybciej w takiej sytuacji postawi na nogi dobre, obfite jadło. A więc wysokokaloryczne i tłuste. To błędne przekonanie.




Lekarze oraz specjaliści od żywienia tłumaczą, że w układzie pokarmowym człowieka znajduje się najwięcej komórek odpowiadających za odporność i przeciążanie go obfitym, ciężkostrawnym pokarmem  nic tu nie pomoże, a wręcz przeciwnie – przynosi szkody.

Jak wspomnieliśmy, przewód pokarmowy jest największą częścią układu immunologicznego. Tu właśnie znajduje się najwięcej limfocytów – białych ciałek krwi odpowiedzialnych za walkę z drobnoustrojami. Ciężkostrawne potrawy dodatkowo tylko obciążają ten układ i tak już zaangażowany w tym momencie w walkę z chorobą.

Dieta, która wspomoże odporność

Jeśli tak, to w okresie przeziębienia czy grypy powinniśmy się tak odżywiać, aby wspomagać odporność naszego organizmu, a nie dodatkowo obciążać. Nasza dieta musi być wtedy lekkostrawna i zarazem bogata w witaminy i mikroelementy – które jak wiadomo pełnią ważne funkcje w obronie przed chorobami – oraz musi być różnorodna.

Co powinniśmy jeść? Chude mięso, nabiał, jaja, morskie ryby dostarczą nam składników działających przeciwzapalnie. Naszą odporność wspomoże też wzbogacenie diety w prebiotyki (znajdują się m.in. w cykorii, porach, karczochach, cebuli, bananach) oraz probiotyki (obecne w jogurtach, kefirach, mleku oraz w gotowych preparatach z apteki). W grypie i przeziębieniu zalecane jest jedzenie lekkie, dobrze trawione. Trzeba więc jeść zupy z dużą ilością jarzyn, domowe kompoty, soki, świeże owoce cytrusowe (pomarańcze, cytryny). Koniecznie powinniśmy też uwzględniać produkty bogate w witaminę C. Znajdziemy ją w kiszonej kapuście, cebuli, natce pietruszki, owocach cytrusowych. Sięgajmy też do sposobów stosowanych leczeniu przeziębień przez nasze babcie – herbatki lipowe czy z czarnego bzu z dodatkiem soku malinowego.


...




... pełny artykuł jest na 6 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.