Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 22 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




ZIELENINY - WITAMINY


Prosto z parapetu


Do wzmocnienia organizmu po zimie potrzeba nam zwiększonych ilości witamin i minerałów. Nawet osoby preferujące w jadłospisie potrawy mięsne, chętniej sięgają teraz po nowalijki.



Wprawdzie w marketach nie brakuje - także wczesną wiosną - owoców i warzyw, ale ich walorom odżywczym i smakowym (np. ogórków, pomidorów) daleko do tych uprawianych w gruncie, na grządkach w warunkach ekologicznych. Najbezpieczniejsze i najzdrowsze są właśnie warzywa z upraw ekologicznych, gdyż używa się do nich tylko naturalnego nawozu, np. obornika czy kompostu. W sklepach z żywnością ekologiczną trzeba sprawdzać, czy produkt ma certyfikat potwierdzający, że faktycznie uprawa odbywa się bez środków chemicznych. 

Zieleninka z doniczki

Kupując warzywa z masowej produkcji trzeba się kierować zdrowym rozsądkiem i zachować umiar w ich jedzeniu. Zdrowiej i taniej wiosenny jadłospis uzupełnić zieleniną z własnej uprawy, choćby na parapecie. Już na przedwiośniu w doniczkach czy skrzynkach można zasadzić korzenie pietruszki, które zaczynają z wierzchu wypuszczać łodyżki. Po kilkunastu dniach można już ścinać natkę. Natka pietruszki zawiera bardzo duże ilości witaminy C i A, ponadto kwas foliowy, który ułatwia przyswajanie żelaza. W ten sam sposób warto wsadzić do doniczki kiełkującą cebulę, przykrywając ją w trzech czwartych ziemią. Podlewamy dość oszczędnie. Już po kilku dniach wyrośnie zielony szczypiorek, który ma właściwości bakteriobójcze, zawiera duże ilości magnezu, żelaza, wapnia, fosforu, witaminy z grupy B oraz witaminę C. Tak samo jak cebulę możemy zasadzić kiełkujące ząbki czosnku. Szczypiorek czosnkowy ma podobne właściwości, jest trochę ostrzejszy  smaku, ale nie ma takiego zapachu, jak czosnek w ząbkach. Domową uprawę warto też wzbogacić o rzeżuchę. Zawiera duże ilości witamin, szczególnie witaminę C, a także żelazo, magnez, jod oraz sole mineralne. Dzięki swemu charakterystycznemu, ostremu smakowi poprawia apetyt. Namoczone nasiona rzeżuchy można rozłożyć na warstwie waty lub ligniny, ale można tez zasiać w ziemi (łatwiej wtedy utrzymać odpowiednią wilgotność podłoża). Gęsta, zieleniejąca się rzeżucha w ładnie przybranym naczyniu, podobnie jak zielony owies, może służyć jako ozdoba wielkanocnego stołu.

Miniplantacja kiełków



...




... pełny artykuł jest na 22 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.