Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.








... pełny artykuł jest na 22 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF




KUCHNIA DIABETYKA


Jedz jabłka na zdrowie


Statystyczny Polak zjada ok. 20 kg jabłek rocznie. Świeże jabłka są doskonałym uzupełnieniem diety.


Owoce dostarczają cukrów prostych - mówi dr inż. lek. med. Dariusz Włodarek, kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie. - Muszą jednak najpierw zostać strawione w przewodzie pokarmowym, więc wzrost poziomu


Zawierają spore ilości witaminy C, które wzmacniają układ odpornościowy organizmu. Badania naukowe potwierdzają, że jabłka zapobiegają różnym schorzeniom, m.in. chorobom serca i nowotworom.

Dojrzałe, surowe jabłka od dawna podawano przy zaparciach (duszone – przy biegunkach), gdyż obecny w nich błonnik poprawia perystaltykę jelit. Zapobiega także chorobom układu pokarmowego i obniża poziom cholesterolu. Roślinne włókno, jakim jest błonnik, pęcznieje w żołądku, zapewniając uczucie sytości, a niska kaloryczność pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki, nawet gdy jabłek jemy dużo. Potas w jabłkach sprzyja utrzymaniu w organizmie równowagi kwasowo-zasadowej.

Zawarte w owocach węglowodany (fruktoza i glukoza) powoli i bezpiecznie podnoszą poziom glukozy we krwi, utrzymując go na stałym poziomie przez dłuższy czas. Dlatego zalety suszonych jabłek, jako źródła szybko dostępnej energii, doceniają sportowcy (w tej formie dostarczają 6 razy więcej energii niż świeże owoce, choć tracą witaminę C).

Najlepiej jeść jabłka razem ze skórką, bowiem właśnie w niej znajduje się wiele substancji o działaniu przeciwrakowym. Pokrojone owoce nie ściemnieją, jeżeli skropi się je sokiem z cytryny.

Jak działają jabłka na organizm

Cholesterol. Pektyny zawarte w jabłkach, w szczególności w skórce i pestkach, obniżają poziom złego cholesterolu. Natomiast związki fenolowe zapobiegają odkładaniu się blaszek miażdżycowych na ścianach tętnic.


...




... pełny artykuł jest na 22 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF








SPIS TREŚCI





* - artykuł pełny




O nas/Prenumerata/Reklama/Kontakt









Copyright © 2013-2016 www.lekmedia.pl www.diabetycy24.pl www.cukrzyca-vademecum.pl

*


Rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.magazynpen.com.pl jest dozwolone wyłącznie za zgodą właściciela portalu.