Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka






...pełny artykuł jest na 18 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Dieta a nadciśnienie tętnicze


Pisaliśmy już o wpływie soli, magnezu i potasu na nadciśnienie. Warto więc wspomnieć jeszcze o alkoholu, kawie, białku i tłuszczu.


Kawa naturalna czy zbożowa?

Bardzo wiele osób zadaje sobie pytanie: czy rzeczywiście kawa jest szkodliwa i nie należy jej pić? Osoby mające nadciśnienie tętnicze powinny unikać napojów z dużą zawartością kofeiny. Jej nadmiar znacznie przyśpiesza czynność serca, powoduje drżenie rąk, niepokój, ból głowy i bezsenność, trudności w koncentracji uwagi. Kofeiny powinny unikać osoby z zaburzeniami rytmu serca, z choroba wrzodowa żołądka, z dusznicą bolesną oraz nadciśnieniem tętniczym. Do napojów zawierających jej znaczne ilości należą: mocna herbata, mocna kawa, tak zwane „napoje energetyzujące“. Nie oznacza to, że nie należy pić kawy w ogóle. Jeśli bardzo lubimy kawę, picie jej sprawia nam przyjemność lub poprawia nasze samopoczucie, możemy pozwolić sobie codziennie na filiżankę niezbyt mocnej kawy. Na rynku dostępna jest również kawa bezkofeinowa naturalna oraz rozpuszczalna. Należy pamiętać o tym, że duże znaczenie ma sposób parzenia kawy. Według najnowszych badań, kawa z ekspresu może wpływać na wzrost poziomu triglicerydów i cholesterolu. Aby nie dostarczać dodatkowych kalorii oraz utrzymać dobry poziom cholesterolu i cukru, lepiej zdecydować się na kawę z chudym mlekiem. Należy unikać kawy ze śmietanką, ze skondensowanym mlekiem oraz kawy Cappucino. 

Wypijmy „na zdrowie“

Okazjonalne picie niewielkiej ilości alkoholu przez dorosłego człowieka na ogół nie jest szkodliwe. Jednak każdy człowiek zupełnie inaczej reaguje na alkohol, co spowodowane jest indywidualną na niego wrażliwością, uwarunkowaną genetycznie. W wielu rodzinach alkohol bardzo szybko prowadzi do uzależnienia. Może mieć również wpływ na rozwój nadciśnienia tętniczego, pojawienie się chorób wątroby oraz podwyższenie poziomu cholesterolu i triglicerydów. Bardzo trudno ustalić, jaka jest granica bezpiecznej ilości alkoholu. Dla zdrowego dorosłego człowieka, o przeciętnych możliwościach jego przyswajania przyjmuje się następujące wartości graniczne: dla mężczyzn - 40 g alkoholu dziennie (czyli 1 litr piwa, 2 kieliszki wina lub 2 kieliszki wódki), dla kobiet - 20-30 g alkoholu dziennie. W przypadku współistniejącego nadciśnienia tętniczego zdecydowanie należy ograniczyć spożycie alkoholu. Wówczas odchudzanie staje się łatwiejsze, a wartości ciśnienia wracają do normy. 

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe 

...


...pełny artykuł jest na 18 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF