Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka






„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Dieta bogata w wapń


W ciągu całego życia człowieka w tzw. procesie resorpcji następuje wymiana budulca kości. Stary zastępowany jest nowym.


Przewaga procesów tworzenia nad niszczeniem  trwa do ok. 30. roku życia. Wtedy mamy szczytową masę kostną – kości mają maksymalna gęstość i wytrzymałość na urazy. Potem proces resorpcji kości przeważa nad jej tworzeniem. Wtedy może zacząć się osteoporoza. W dużym stopniu może nas przed nią chronić odpowiednie odżywianie już od dzieciństwa. W organizmie człowieka 99 proc. wapnia zmagazynowane jest w kościach i zębach. Reszta wapnia krąży  we krwi i innych płynach ustrojowych, zapewniając m.in. prawidłową krzepliwość krwi, właściwą pracę mięśni, sprawne funkcjonowanie układu nerwowego, prawidłową gospodarkę hormonalną. Codziennie w wyniku wydalania i wydzielania dochodzi do utraty wapnia, którą organizm uzupełnia z odpowiedniego pożywienia.

Niedobór wapnia we krwi powoduje sięganie do magazynu, jakim jest układ kostny. Dlatego niezbędne jest w codziennej diecie dzieci i dorosłych spożywanie mleka i jego przetworów, co zapewnia organizmowi odpowiednie ilości wapnia najpierw do stworzenia niezbędnego zapasu w kościach, a następnie do uzupełniania codziennych deficytów.


„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF