Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka



...pełny artykuł jest na 10 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Dobre bez soli


Sól w zalecanej ilości jest niezbędna dla naszego organizmu. Ma wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej i regulacji gospodarki wodnej, jest składnikiem płynów komórkowych oraz tkankowych. Potrzebna jest do odpowiedniej pracy układu mięśniowego i nerwowego.


Nadmiar soli sprzyja cukrzycy Jednak sól w nadmiernej ilości szkodzi. Przyczynia się m.in. do zatrzymania wody w organizmie, a w konsekwencji wzrostu ciśnienienia tętnicznego. Nadmiar soli obciąża również nerki. Sól powoduje wypłukiwanie wapnia z organizmu i może przyczyniać się do zachorowania na osteoporozę.

Są również przypuszczenia, że sól ma wpływ na powstawanie nowotworów żołądka, cukrzycy typu 2., otyłości, udarów mózgu, wylewu, niewydolności krążenia i innych problemów zdrowotnych.

Ile soli?

Dzienne spożycie soli (dodanej w procesach kulinarnych i zawartej w produktach spożywczych) nie powinno przekraczać 5 g (1 płaska łyżeczka). Do wyeliminowania soli z diety, choć wydaje się to niemożliwe, można się przyzwyczaić. Wykazano, że już po około dwóch tygodniach od zaprzestania dosalania, wiele potraw zachowuje prawie taki sam smak. Pamiętajmy, że w codziennej diecie sól znajduje się nie tylko w potrawach, które sami solimy, ale również w gotowych produktach. Dodawana jest np. do pieczywa, ketchupów, zup w torebkach, kostek bulionowych i innych dań typu instant. Ilości te niejednokrotnie pokrywają lub nawet przekraczają zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.

Słone gotowce

...


...pełny artykuł jest na 10 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF