Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka






...pełny artykuł jest na 15 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

KOALICJA NA RZECZ WALKI Z CUKRZYCĄ


Indeks i ładunek glikemiczny


Pod pojęciem indeksu glikemcznego mieści się dość skomplikowna definicja. Otóż Indeks glikemiczny (IG) definiowany jest jako pole pod krzywą odpowiedzi glikemicznej mierzonej przez 120 min po spożyciu 50 g węglowodanów przyswajalnych zawartych w badanym produkcie i wyrażony w stosunku do odpowiedzi glikemicznej na tę samą ilość węglowodanów (50 g) pochodzących z produktu referencyjnego, którym jest najczęściej glukoza (IG = 100).

Indeks glikemiczny oblicza się ze wzoru

IG = stężenie glukozy we krwi po spożyciu żywności testowanej × 100 stężenie glukozy we krwi po spożyciu żywności referencyjnej

Istnieją tabele IG w których produkty podzielone są na 3 grupy:

IG glukozy = 100

IG<50 = produkty o małym IG (te należy wybierać przy układaniu codziennego jadłospisu)

IG 55–70 = produkty o średnim IG (wybieramy je od czasu do czasu)

IG >70 = produktu o dużym IG (jemy sporadycznie)

Indeks glikemiczny określa procentowo szybkość zwiększenia stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Produkty o wysokim IG (np. piwo, ziemniaki pieczone, frytki, chipsy, biała bagietka, marchewka gotowana, popcorn, arbuz, dynia itp.) są szybko trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Dochodzi do gwałtownego zwiększenia glikemii poposiłkowej, gwałtownego wydzielania insuliny, a następnie szybkiego zmniejszenia się stężenia glukozy we krwi, co skutkuje zwiększeniem wydzielania glukagonu i zwiększeniem łaknienia.

...


...pełny artykuł jest na 15 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF