Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka



...pełny artykuł jest na 28 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Co warto wiedzieć o węglowodanach


Licz kalorie


W całodziennym pożywieniu zarówno osób zdrowych, jak i nas chorujących na cukrzycę, powinny dominować węglowodany.


One to właśnie powinny dostarczać ok. 60% potrzebnych nam kalorii, przy czym 1 gram daje 4 kilokalorie (kcal). Takie są bowiem nasze potrzeby, ustalone na podstawie licznych i wieloletnich badań różnych gremiów naukowych. Takie jest zatem jedno z głównych zaleceń prawidłowego sposobu żywienia.

Co nieco wiadomości z chemii

Natura obdarzyła nas wieloma związkami zaliczanymi do grupy składników odżywczych, określanych jako węglowodany. I tak:

  • Są wśród nich cukry jednocząsteczkowe (jednocukry), jak glukoza i fruktoza. Spożywamy je głównie z owocami i sokami.
  • Są też cukry dwucząsteczkowe (dwucukry). Najpopularniejszym z nich jest sacharoza, czyli dobrze wszystkim znany cukier buraczany lub trzcinowy, zbudowany z glukozy i fruktozy. Powszechnie spożywana jest również laktoza, czyli cukier mlekowy. Jego cząsteczka składa się z glukozy i galaktozy.
  • Są też w żywności węglowodany o bardziej złożonej budowie. Najważniejsze z nich to skrobia i błonnik pokarmowy. Skrobia swoją budową przypomina łańcuch, w którym ogniwami są cząsteczki glukozy. Tych cząsteczek jest bardzo dużo - setki, a nawet tysiące. Natomiast błonnik to zespół kilku substancji o dosyć skomplikowanej budowie, złożonych nie tylko z glukozy. Najwięcej skrobi posiadają przetwory zbożowe, niektóre strączkowe oraz ziemniaki. Bogate w błonnik są produkty zbożowe z grubego przemiału, rośliny strączkowe, warzywa i owoce. Nic więc dziwnego, że to właśnie węglowodany dostarczają nam glukozy. Tym samym bezpośrednio i w największym stopniu zwiększają jej stężenie we krwi.

Czas zatem na odrobinę wiadomości z fizjologii

Tempo wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu węglowodanów jest dosyć zróżnicowane, w zależności od ich budowy, różna jest bowiem szybkość ich trawienia, czyli enzymatycznego „poprzecinania“ na składniki podstawowe, głównie na glukozę. Od tego zaś zależy tempo jej wchłaniania z przewodu pokarmowego do krwi. Z tego względu - za prof. Janem Tatoniem - można podzielić węglowodany na:

1. Węglowodany „biegnące“ NIEWSKAZANE!

...


...pełny artykuł jest na 28 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF