Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka



...pełny artykuł jest na 14 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

ZDROWA WODA


Smak czystej wody


W ludzkim organizmie trwa ciągła wymiana płynów. Tlen i substancje odżywcze trafiają drogą płynów tkankowych z krwi do komórek. Produkty przemiany materii odbywają drogę w przeciwną stronę i z krwią dostają się do nerek. Substancje szkodliwe przechodzą do moczu i zostają wydalone. Inne toksyny są wydalane z potem, a także wydychane z powietrzem jako para wodna.


Im młodszy organizm, tym więcej zawiera wody. Nienarodzone jeszcze dziecko ma jej 94 proc., niemowlę 70-75 proc., a człowiek dorosły 60-65 proc. Woda krąży w komórkach, tkankach i płynach ustrojowych i w ten sposób pozwala zachować zdrowie i pełnię sił. Jest niezbędna do utrzymania ciepłoty ciała, ciśnienia krwi, napięcia tkanek. O ilości wypijanej wody powinno decydować pragnienie, jednak nie zawsze jest ono silnie odczuwane. Im większy wysiłek fizyczny, im wyższa temperatura otoczenia, tym więcej powinniśmy pić. Gdy mamy gorączkę, wymioty czy biegunkę, zwiększa się utrata płynów i wtedy organizm potrzebuje ich więcej, by niedobór uzupełnić.

Zapotrzebowanie na wodę zależy też od pory roku. Latem, kiedy ciepło i więcej ruchu na świeżym powietrzu, wzrasta też nasze pragnienie. Jesienią i zimą może być niewiele mniejsze, jeśli przebywamy w przegrzanych pomieszczeniach i nadmiernie przesuszonym powietrzu.

Ile płynów potrzebuje dziecko?

Dziecko (niemowlę) ważące do 10 kg, potrzebuje ok. 1 litra płynów dziennie. Dziecko ważące między 10 a 20 kg potrzebuje 1 litr plus ok. 50 ml na każdy kilogram powyżej 10 kg. Przy masie ciała powyżej 20 kg dzienne zapotrzebowanie, to 1,5 litra plus 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg.

U dzieci starszych i osób dorosłych około 70 proc. zapotrzebowania na wodę pokrywają przyjmowane płyny, a więc mleko, woda, soki, herbata czy kawa. Około 20 proc. objętości wody przyjmowanej w ciągu dnia stanowią owoce i warzywa (np. liście sałaty, podobnie jak ogórki zawierają jej 95 proc., arbuz aż 99 proc.). Około 10 proc. wody w diecie zapewniają pokarmy stałe: mięso, pieczywo, produkty zbożowe.

Na pragnienie – najlepsza dobra woda

...


...pełny artykuł jest na 14 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF