Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka






...pełny artykuł jest na 25 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Spacer z kijkami


Nordic walking to marsz z odpowiednio zaprojektowanymi kijkami, które dzięki specjalnie opracowanym uchwytom odciążają stawy kolanowe i kręgosłup, jednocześnie pozwalając na poprawę ogólnej kondycji oraz na rozwinięcie poszczególnych grup mięśni.

Podczas marszu trenowane są jednocześnie nogi, biodra, ręce, barki, ramiona, klatka piersiowa oraz kręgosłup. Badania dowodzą, że w ruch zaangażowanych jest okolo 90% mięśni całego ciała, co w konsekwencji wpływa na poprawę tempa przemiany materii oraz zredukowanie masy ciała. Warto dodać, że podczas godzinnego marszu spalamy około 500 kcal, podczas zwykłego marszu tylko około 280 kcal.

Dla kogo?

Nordic walking uprawiać może każdy - bez względu na wiek i poziom sprawności fizycznej! Więcej, nordic walking wykorzystuje się nawet do rehabilitacji niektórych schorzeń, wskazany jest dla osób z cukrzycą. Jedynymi faktycznymi przeciwwskazaniami do uprawiania nordic walking są problemy z ruchomością kończyn – tu nawet zwichnięty nadgarstek czy kostka będzie nam przeszkadzać. W każdym innym wypadku, gdy jesteśmy w stanie chodzić i ruszać rękami, możemy już łapać za kije i ruszać w trasę.

Ze względu na prozdrowotne właściwości często po kije sięgają osoby, które wcześniej wyczynowo trenowały bieganie lub jazdę na rowerze, ale ze względu na kontuzję lub inne komplikacje nie mogą już tego robić. Jedynie poważne złamania połączone z interwencją chirurgiczną wymagają konsultacji z lekarzem.

Jak zacząć?

Aby rozpocząć treningi przede wszystkim należy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt oraz strój. Sugeruje się, aby pierwsze treningi odbyły się pod okiem profesjonalnego instruktora, który oprócz pomocy w doborze sprzętu, nauczy nas odpowiedniej techniki i postawy podczas marszu. Aby osiągnąć poziom pozwalający na samodzielne treningi wystarczy przeciętnie kilka godzin. Cena godziny zajęć z instruktorem wynosi przeciętnie 20 zł.

Jak dobrać sprzęt?

...


...pełny artykuł jest na 25 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF