Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka






...pełny artykuł jest na 27 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Te wspaniałe owoce


Przynajmniej 600 gram świeżych owoców powinni jeść codziennie chorzy na cukrzycę, ale w kilku porcjach. Różni dietetycy mają różne zdania co do ilości zjadanych owoców. Wiadomo, że powodują skoki poziomu cukru we krwi. Zależy też, jakie owoce zjadamy. Nie warto przesadzać z ich ilością. Lepiej zastąpić je warzywami, które w postaci surowej szczególnie polecane są diabetykom.


Owoce, w przeciwieństwie do warzyw zawierają sporo cukrów prostych, dlatego też spożyte jednorazowo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi. Zdaniem dietetyków, taka mniej więcej ilość „zieleniny“ dostarcza konieczną w ciągu dobry dawkę witamin, soli mineralnych, błonnika oraz antyoksydantów, które chronią nasze geny. Dzięki takiej diecie, jeśli dodamy systematyczny wysiłek fizyczny, możemy uniknąć wielu chorób serca i nowotworów. To prosty sposób nie pozostawiający cienia wątpliwości co do korzystnych efektów dla zdrowia.

Pokarmowe skarby

Owoce krajowe i egzotyczne kuszą nas aromatem, smakiem i paletą barw. Ich jedzenie sprawia prawdziwą przyjemność dla naszego podniebienia. Zawierają też prawdziwe skarby pokarmowe. Pierwszym z nich jest witamina C. W świecie diabetologów istniały przypuszczenia, że w cukrzycy występuje niedobór tej witaminy. Postanowili to sprawdzić, określając poziom witaminy C we krwi i wydalanej z moczem. Jej niedobory uzupełniali u chorych na cukrzycę dużymi dawkami. Ku ich zaskoczeniu nie udało się nigdy wyrównać jej do takiego poziomu, jaki mają ludzie zdrowi. Ale zaobserwowali jednak rzecz pozytywną: pacjenci, którzy otrzymywali duże dawki witaminy C mieli lepsze poziomy cukru i hemoglobiny glikowanej, ponadto we krwi niższe poziomy lipidów, czyli cholesterolu. Wynika stąd wniosek, że spożywanie jak najwięcej owoców i warzyw bogatych w witaminę C wskazane jest szczególnie w cukrzycy, chociaż niezbędne także u ludzi zdrowych.

Drugim skarbem pokarmowym jest błonnik.

...


...pełny artykuł jest na 27 stronie „PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF