Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z nią wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.

Zamknij






Plebiscyt - Dobre dla Diabetyka



„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF

Tłuszcze


Tłuszcze trans, czyli utwardzone oleje roślinne, są uznawane za najbardziej szkodliwy dla zdrowia typ kwasów tłuszczowych. Ich duże spożycie sprzyja rozwojowi m.in. cukrzycy typu 2. i zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Ponadto tłuszcze trans obniżają płodność i mogą być szkodliwe dla kobiet w ciąży oraz rozwijającego się dziecka. Występują w wielu produktach codziennej diety, poczynając od chleba, a kończąc na daniach smażonych. Spożywane w nadmiernych ilościach, są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Tłuszcze trans występują przede wszystkim w margarynach do smarowania chleba i olejach wykorzystywanych do smażenia, zwłaszcza tych, w przypadku których możliwe jest wielokrotne użycie (np. frytury do smażenia na głębokim tłuszczu).

Równie często jednak spożywa się je pod postacią produktów, które powstają na bazie uwodornionych kwasów tłuszczowych. Należą do nich:

  • dania smażone,
  • dania typu fast food (na przykład frytki),
  • słone przekąski: chipsy, paluszki, krakersy, chrupki (tłuszcze trans poprawiają ich smak i zwiększają chrupkość),
  • wyroby cukiernicze: ciasta, ciastka, smażone w używanych wielokrotnie tłuszczach pączki,
  • czekolada (utwardzana za pomocą tłuszczów trans),
  • artykuły w proszku i typu „instant”: zupki, śmietanki do kawy, koncentraty do sosów (tłuszcze trans wydłużają termin ich przydatności do spożycia).

„PEN. Cukrzyca i Otyłość” w wersji PDF